ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 16 ساله )

سلام. اگه کمکم کنین لطف بزرگی بهم کردین. من نهمم و باید انتخاب رشته کنم نه به شغلی علاقه دارم نه به رشته ای. داره اشکم در میاد و فشار روم زیاده. مادر و پدرم میگن تجربی و ریاضی برو. برادرم میگه فنی حرفه ای" چی کار کنم دارم دیوونه میشم؟


مشاور (خانم قربانی)

سلام و درود بر شما همراه ارجمند سایت راسخون
اشفتگی شما قابل درک است. انتخاب رشته امر مهمی در حوزه تحصیلی شماست و از انجایی که در زندگی آینده تان نیز اثرگذار است، خانواده و دیگر افراد هم همانند شما دغدغه مند شده و به همین دلیل در تلاطم بوده و در صدد نشان دادن مسیر صحیح به شما هستند.
همراه نوجوان، توصیه من به شما این است که ضمن احترام به اطرافیان، علاقه خود را دنبال کنید. علاقه سبب میشود که از سختی های مسیر خسته نشوید هر طور که شده در بن بست ها هم راه خود را بیابید یا بسازید. در موفقیت ها لذت را تجربه کرده و در شکست ها استقامت نشان داده و دوباره از نو آغاز نمایید. اگر علاقه خود را نمی شناسید رشته های دانشگاهی و دبیرستان را ملاحظه کرده و در مورد هر رشته ای که نظر شما را به خود جلب میکند از مشاور مدرسه تان سوال نمایید. برای تصمیم گیری عجله نکنید سعی کنید در زمان باقی مانده رشته های تحصیلی را خوب بشناسید یا حداقل در حد اجمال از روند و نتیجه شغلی انها آگاه شوید. در ادامه با توجه به استعداد و توانمندی های خود و همچنین در نظر گرفتن محدویت ها و امکانات، و مشورت گرفتن از مشاور مدرسه یا مشاور دیگری تصمیم نهایی را اتخاذ نمایید. اگر احساس کردید که هر لحظه یک تصمیم جدید به سراغ تان می آید، نگران نشوید، این حالت به دلیل قرار گرفتن شما در دوره نوجوانی است دوره این که تغییر حالت و علایق در ان طبیعی است. برای جلوگیری از تشویش در این حالت، هر رشته ای که نظر شما را به خود جلب میکند را همراه با دلیلش، در برگه ای یادداشت کرده و تا زمانی که وقت انتخاب رشته فرا نرسیده ان را نگه دارید. اگر احساس کردید که بعد از مدتی رشته انتخابی قبلی مناسب نیست باز در همان برگه و در یک جدول، دلیل رد ان را بنویسید. در نهایت، با مطالعه این برگه میتوانید به نتیجه گیری برسید. زمانی که اطرافیان به شما برای قبول یک رشته فشار می آورند، از انها در مورد ان رشته و .. سوال کرده و اگر نظر شما را جلب کرد در همین برگه و جدول ان را نیز وارد کنید و به انها بگویید که به صحبت های انها فکر خواهید کرد. آرزو میکنم رشته ای را انتخاب کنید که بسیار آن را دوست میدارید و در ان موفق عمل می کنید.
شاد و سلامت باشید.